گلایه آیت الله سیستانی از هاشمی رفسنجانی

مصاحبه شما را كه خواندم ديدم با رهبری اختلاف زيادي داريد.

حجت الاسلام روانبخش

اشاره:

این روزها جهان اسلام به ویژه احساسات پاک شیعیان کشورهای ایران، عراق، عربستان سعودی و لبنان به دلیل اهانت یک مفتی وهابی مزدور عربستان سعودی به ساحت یکی از مراجع عظام تشیع، آیت الله سیستانی جریحه دار شده و مجامع مختلف سیاسی و علمی آن اهانت را محکوم کرده، حمایت همه جانبه خود را از مرجعیت شیعه اعلام می دارند. بی تردید تهاجم مزدوران آمریکایی به آیت الله سیستانی و بستن سایت ایشان بر روی مردم عربستان دلیل تاثیر گزاری ایشان بر افکار عمومی مسلمانان می باشد؛ دشمن به خوبی نقش معظم له را در اداره عراق و عبور دادن آن را از فتنه ها درک کرده است. مرجع بصیری که هرچند در خانه ای محقر و کوچک در نجف زندگی می کنند ولی نسبت به آن چه در جهان می گذردبی اطلاع نیستند. نویسنده این سطور در سال های حاکمیت صدام که به زیارت عتبات عالیات مشرف شده بودم، توفیق زیارت معظم له برایم حاصل شد. در گفتگوی یک ساعته ای که داشتیم بالعیان دیدم که چگونه بر مسایل روز ایران اشراف دارند.یکی از آن موارد، اتفاقی است که در سال جاری افتاده که به دلیل اهمیت آن به شما خوانندگان عزیز تقدیم می داریم:.

خرداد سال جاری در آستانه انتخابات دهم، آقای هاشمی رفسنجانی در راس یک هیات بیش از صد نفر از اعضای خانواده و دوستانش به عراق سفر کرد در این سفر علاوه بر زیارت عتبات عالیات، با علما و مراجع عراق از جمله حضرت آیت الله سیستانی دیدار کرد. خاطره نویس این سفر، یار غار آقای هاشمی مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی, مسیح مهاجری بود وی خاطرات این سفر را با عنوان "در حیات خلوت سردار قادسیه " به نگارش د رآورد. وی در بخش ...به دیدار آقای هاشمی با مرجع بزرگ آیت الله سیستانی پرداخته است. در این دیدار که قبل از رخداد های پس از انتخابات و روشن شدن مواضع هاشمی صورت گرفته آیت الله سیستانی با بصیرت و بینش خاصی نسبت به زاویه پیدا کردن هاشمی از مقام معظم رهبری انتقاد می کنند و این اختلاف را در حوادث عراق نیز موثر می دانند. روشن بینی این مرجع بزرگ قبل از حوادث انتخابات و نامه سرگشاده هاشمی به مقام معظم رهبری و تشنجات و آشوب های خیابانی و به رغم دوری از ایران ستودنی است. این در حالی است که برخی خواص که در ایران زندگی می کنند پس از گذشت 7ماه از این مسایل روشن، هنوز در ابهام به سر می برند! اصل این گزارش تا آن مقدار که آقای مهاجری که از فداییان هاشمی است به قلمش اجازه داده است تقدیم خوانندگان عزیز می کنیم:

"از روز اول سفر تا امروز اين اولين ديداري است كه بدون دوربين و خبرنگار و ضبط برگزار مي شود. قرار شده خبرنگارها و دوربين دارها بيرون خانه در كوچه منتظر بمانند تا زماني كه آقاي هاشمي رفسنجاني از ديدار برمي گردند از ايشان درباره گفتگوهاي انجام شده سئوال كنند. اين رويه ايست كه در مورد همه ديدارهاي آيت الله سيستاني اعمال مي شود و استثنا هم ندارد. به همين جهت است كه تلويزيون ها فقط يك فيلم چند لحظه اي از ايشان درحالي كه كتابي دردست دارد پخش مي كنند و يك فيلم چند لحظه اي ديگر كه در همين خانه درحال مذاكره با مراجع نجف هستند. اين فيلم ها را هم لابد عوامل خودي خيلي غافلگيرانه گرفته اند.
وقتي وارد اطاق آيت الله سيستاني شديم ايشان را با يكي از اصحاب كه شيخي به نام انصاري است و هميشه در كنارشان قرار دارد در همان گوشه معهود اطاق نسبتا بزرگ ديديم كه نشسته اند و براي مصافحه با مهمانان از جا بلند شدند. آقايان موسوي بجنوردي موحدي كرماني و سيد علي خميني كه با نوه دختري آقاي سيستاني ازدواج كرده بعد از مصافحه در كنار آيت الله سيستاني نشستند و آقاي محسن رضائي كه هميشه در كنار آقاي هاشمي رفسنجاني مي نشينند تا نفر اول بعد از ايشان باشد اينجا كم آورد و وقتي آقاي هاشمي رفسنجاني وارد شدند و كنار آيت الله سيستاني نشستند آقاي رضائي شد نفر چهارم . اشكالي ندارد مهم اينست كه در انتخابات رياست جمهوري نفر اول بشود. اين دفعه نشد دفعه ديگر...
آقاي هاشمي رفسنجاني كه وارد شد آقاي سيستاني ايشان را در بغل گرفت و دو آيت الله{! }همديگر را بوسيدند و بعد از احوال پرسي مختصر صحبت ها شروع شد. شروع كننده هم مهمان بود كه گفت : شما در قضاياي عراق خيلي خوب عمل كرده ايد و من آمده ام از شما تشكر كنم و اميدوارم با قدرت و نفوذي كه داريد ائتلاف شيعه را تقويت كنيد.
آيت الله سيستاني به رسم همه علما كه خودشان را هيچ كاره مي دانند و به قول معروف شكسته نفسي مي كنند در جواب گفتند : همه كارهاي عراق دست شماست شما بايد ائتلاف را حفظ كنيد من كه كاره اي نيستم و اينجا چيزي دست من نيست اختياردار من نيستم .
آقاي هاشمي رفسنجاني گفتند : بله شما قانونا اختياري نداريد ولي نفوذتان زياد است و مي توانيد كارهاي فوق قانون انجام بدهيد و مردم عراق و مسئولين هم از شما اطاعت مي كنند.
پيدا بود كه آيت الله قصد ندارند به اين بحث تن بدهند و ميخواهند موضوع را عوض كنند. لذا در جواب گفتند : شما اگر خودتان در ايران متحد باشيد همه مشكلات حل خواهد شد.
آقاي هاشمي رفسنجاني گفتند : ما اختلاف نداريم . من و رهبري با هم خيلي خوب هستيم و هيچ مشكلي نداريم . البته گاهي اختلاف نظرهائي پيش مي آيد ولي هر جا نتوانيم حل كنيم من كوتاه مي آيم و از ايشان تبعيت مي كنم .
آيت الله سيستاني گفتند : بله خبر دارم كه شما گفته ايد نظر ايشان برايتان حجت است و تبعيت مي كنيد ولي مصاحبه آقاي زيباكلام باشما را كه خواندم ديدم شما با هم اختلاف زيادي داريد. اين كتاب( هاشمی به دون روتوش) براي من مهم بود و من آن را دو بار خواندم .
آقاي هاشمي رفسنجاني گفتند : اين ها مهم نيست چون مباحث فكري است . آن چه مهم است اين است كه در عمل ما متحد عمل مي كنيم و به نظر رهبري عمل مي شود.
اين بحث هرچه ادامه پيدا كرد آيت الله قانع نشدند و حدود نيم ساعت به همين مطالب گذشت تا اين كه آقاي افشار مسئول تشريفات از همه حضار خواست دو آيت الله را تنها بگذارند تا صحبت ها را بطور خصوصي ادامه دهند......( روزنامه جمهوري اسلامي 09/03/1388 صفحه داخلي)ُ


یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا